Piše: Dragan Antulov
VIKTORIJA: ŽIVOT MLADE KRALJICE
(YOUNG VICTORIA)
uloge: Emily Blunt, Rupert Friend, Paul Bettany, Mark Strong, Miranda Richardson, Thomas Kretschmann, Jim Broadbent, Jesper Christiansen
scenarij: Julian Fellowes
režija: Jean Marc-Valee
proizvodnja: Apparition, SAD/UK, 2009.
trajanje: 105 '
S obzirom da je njenu dugotrajnu vladavinu obilježio ekonomski napredak, tehnološki razvoj i širenje Britanskog imperija kao jedine svjetske supersile, veliki broj povjesničara će Viktoriju nazvati jednom od najvećih vladarica ne samo u britanskoj, nego u svjetskoj povijesti. U današnjoj popularnoj kulturi je, međutim, poznata prije svega na inzistiranju na strogim pravilima ponašanja koja su po njoj dobila ime "viktorijanski moral". Usprkos konzervativne reputacije, Viktorija je jednom bila buntovna i liberalizmu sklona tinejdžerica. Grupa producenata, među kojima se našao Martin Scorsee, ali i Sarah "Fergie" Ferguson, po prilično ne-viktorijanskim ekscesima poznata vojvotkinja od Yorka, je došla na zamisao da bi to razdoblje njenog života moglo biti predmetom igranog filma.
Radnja ostvarenja pod nazivom Viktorija: Život mlade kraljice započinje godine 1837. kada ostarjeli kralj William IV (Broadbent) broji posljednje mjesece života, a prva u redu za nasljeđivanje britanskog prijestolja je njegova 17-godišnja nećaka princeza Viktorija od Kenta (Blunt). Ono što na prvi pogled izgleda kao najpoželjnija situacija na svijetu za mladu nasljednicu predstavlja niz poteškoća; kao jedinoj nasljednici su joj od odmalena nametnuli stroga pravila i potpuno je izolirali od društva, ali ne i od brojnih intriga u kojima sudjeluju članovi njene uže i šire obitelji, kao i vodeći političari. Viktorijin tetak kralj Leopold od Belgije (Kretschmann), pak nastoji osigurati budućnost svoje netom nezavisne zemlje tako što joj kao budućeg muža "namješta" svog nećaka, princa Alberta od Saxe-Coburga i Gothe (Friend). Njihov protokolarni susret se, međutim, pretvara u početak velike ljubavne priče.
Život mlade kraljice ima sve ono što se može očekivati od britanskih rekonstrukcija povijesti – vrhunske kostime, scenografiju, ali i sjajnu glumačku ekipu na čijem se čelu nalazi Emily Blunt, jedna od danas najjačih britanskih glumica mlađe generacije. Međutim, sav uloženi trud je uzaludan zbog banalne činjenice da je Britanija 1840-ih bila ustavna parlamentarna monarhija u kojoj dvorske spletke nalik na one u Ja, Klaudije nisu imale političku težinu kao u prethodnim razdobljima.
Scenarij Juliana Fellowesa, pak, tek na trenutak dotiče oštre sukobe konzervativaca, liberala i radikala u parlamentu i tisku; razvratni životni stil i s njim vezani javni skandali koji su zabavljali narod u doba Viktorijinih prethodnika uopće nisu spomenuti. Da stvar bude gora, i romansa između Viktorije i Alberta – koja bi trebala "nositi" film – ne izgleda previše uvjerljivo, što zbog jeftinim scenarističko-režijskim trikovima "nategnute" prepreke koje joj stoje na putu, što zbog nedostatka "kemije" između Blunt i Frienda. Zbog svega toga je Viktorija ostvarenje koje istinsko zadovoljstvo može pružiti jedino publici koja se sastoji od najzagriženijih rojalista.
Ocjena: podnošljivo
---------------------------
patološki slučaj
loše
podnošljivo
solidno
vrlo dobro
izvrsno
remek djelo