Moj TV - TV Program za 200+ kanala
Radio Box

Skriveni vulkan: erupcija iz ponora
Zaronite u dubine najsnažnije vulkanske erupcije u zabilježenoj povijesti uz kanal Viasat Nature

Skriveni vulkan: erupcija iz ponora

Foto: Viasat/All3Media

Tonga, 15. siječnja 2022. godine. Branko Sugar odlazi u ribolov i opušta se na svojem brodu. No na obzorju raste prijeteći oblak u obliku gljive, sve veći i veći. A zatim niz snažnih eksplozija označava početak najsnažnije zabilježene vulkanske erupcije i epske bitke za preživljavanje. „Odjednom sam ugledao uzburkanu vodu ispred sebe, dokle god pogled seže. Zid uzburkane vode. Tsunami.” Branko objašnjava: „Prihvatio sam činjenicu da imamo još samo tri minute života.”

Hunga Tonga, vulkanski otok smješten u Tihom oceanu, dugo je bio uspavan, a njegova prava snaga bila je skrivena ispod površine. Međutim, tog kobnog siječanjskoga dana erupcija je pokrenula tsunami koji je pojurio svijetom i izazvala zvučni udar koji je dvaput obišao planet. Podvodna erupcija u južnom Tihom oceanu izbacila je u Zemljinu stratosferu i ogroman oblak vodene pare – dovoljno velik da napuni više od 58 000 olimpijskih bazena. Vulkan Hunga Tonga – Hunga Ha'apai eksplodirao je snagom od više od 60 milijuna tona TNT-a, a pepeo je više od deset sati zasipao pacifičku državu Tongu. Ta je moćna sila u nekoliko trenutaka izazvala valove visoke poput šesterokatnice koji su udarili o obale Tonge te dosegnuli Australiju, Novi Zeland i Japan, kao i zapadnu obalu Sjeverne i Južne Amerike. Tsunami koji se u nekoliko sati proširio Pacifikom i ostavio za sobom trag razaranja i očaja poharao je čitava naselja. Snaga erupcije nije ostavljala mjesta sumnji u njezin učinak na kopno i more. Srećom, samo je troje ljudi izgubilo svoje živote, a znanstvenici diljem planeta pokušali su shvatiti razmjere onoga što se dogodilo.

U dokumentarnom filmu programa Viasat Nature pod naslovom Skriveni vulkan: erupcija iz ponora, koji možete pogledati 5. svibnja u 20 sati, međunarodni tim znanstvenika u utrci je s vremenom kako bi shvatili što se točno dogodilo. Hunga Tonga – Hunga Ha'apai vrlo je neobična vrsta vulkana o kojoj znamo vrlo malo. Uzdiže se s morskog dna do visine od 1800 metara – ali gotovo je potpuno skriven ispod površine vode, što otežava njegovo proučavanje. Riječ je o podmorskom vulkanu, a postoji još najmanje 50 000 sličnih vulkana koji vrebaju ispod mora našega planeta, a neki od njih mogli bi ugroziti milijune života. Spoznaja na koji je način vulkan Hunga izazvao najsnažniju ikada zabilježenu erupciju mogla bi imati globalne implikacije.

Vulkanologinja Joali Paredes Mariño analizira vulkanski pepeo i traži informacije o mehanizmu same erupcije. Pomorska geologinja Marta Ribó sonarom istražuje podvodni krater vulkana u potrazi za naznakama trenutačne aktivnosti. Istražitelj tsunamija Jose Borrero forenzički prebire po ostacima koje je za sobom ostavio razorni tsunami i traži dokaze o tome kako je vulkan stvorio val visok 20 metara.

Vulkanolog Shane Cronin i Taaniela Kula, voditelj Geološke službe Tonge, preuzimaju rizik i silaze u aktivnu kalderu vulkana Tofua, vulkanskog blizanca Hunga Tonge – Hunga Ha'apaije, i traže najbolji način na koji bismo mogli nadzirati skrivene vulkane na našem planetu. Taj će tim stručnjaka zajedničkim snagama razotkriti tajne erupcije iz ponora.

Pripremite se za zadivljujuće putovanje u samo središte jedne od najrazornijih ikada zabilježenih vulkanskih erupcija, u dokumentarcu Skriveni vulkan: erupcija iz ponora, koji emitira Viasat Nature 5. svibnja u 20 sati.

Komentari