Piše: Dragan Antulov
BRZI I ŽESTOKI 5
(FAST FIVE)
uloge: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Chris "Ludacris" Bridges, Matt Schulze, Sung Kang, Dwayne Johnson, Gal Gadot, Tego Calderon, Don Omar, Elsa Pataky, Joaquim de Almeida
scenarij: Chris Morgan
režija: Justin Lin
proizvodnja: Universal, SAD, 2011.
trajanje: 131'
Bezidejni i ziheraški Hollywood je učinio da posljednjih desetljeća gotovo svi njegovi blockbusteri sliče jedan drugom kao jaje jajetu. To, dakako, ne mora uvijek imati negativne posljedice po publiku, kao i po opći dojam koji neki od takvih blockbustera mogu izazvati. Čak i najbanalnija kozmetička promjena, bilo da je riječ o glumačkoj ekipi, režiseru ili sitnom detalju scenarija, će izgledati kao epohalni događaj ili čin hrabrosti dostojan stajanja pred tenkove na Tjen An Menu. Taj fenomen svoje možda najbolje ukazanje ima u Brzi i žestoki 5, petom filmu iz enormno uspješne franšize akcijskih filmova koja je sve dosad bila posvećena ilegalnim uličnim auto-trkama. Najnovije ostvarenje, koje je od ostvarenja u kome prvenstveno uživaju ljubitelji "pila" skrenula u vode akcijskog filma "opće namjene", doživjelo je veliki uspjeh među publikom, kao što se i moglo očekivati. Ono što se možda i nije moglo očekivati jest blagonaklon stav kritike koja je prethodno ostvarenja takvog žanra imala običaj razapinjati kao zločin protiv dobrog ukusa i inteligencije gledatelja.
Peti film počinje upravo u trenutku gdje je završio četvrti, odnosno kada kradljivac automobila Dominic Toretto (Diesel) bježi iz autobusa na putu za zatvor zahvaljujući svojim prijateljima. Međutim, tako stečena sloboda ga čini međunarodnim bjeguncem, isto kao i njegovu sestru Miu (Brewster) i njenog momka, bivšeg agenta FBI Briana O'Connera (Walker). Trojka utočište nalazi u favelama Rio de Janeira gdje, pritisnuta siromaštvom, prihvaća ponudu da svoj talent i eskpertizu iskoriste u naizgled rutinskoj krađi skupocjenih automobila; posao se zakomplicira kada se ispostavi da iza svega stoji Reyes (de Almeida), okrutni narkobos koji u džepu drži gradsku policiju, odnosno da je krađa za svrhu imala zaštititi njegove poslovne tajne od američkih vlasti. Izigrani Dom su se odluči osvetiti tako što će organizirati veliku pljačku Reyesovog novca – u tu svrhu sa svih krajeva svijeta dovodi svoje bivše suradnike. Pripreme za posao stoljeća, pak, zakomplicira dolazak Lukea Hobbsa (Johnson), američkog federalnog agenta i neumoljivog progonitelja međunarodnih bjegunaca, a kome u lovu na Doma i družinu pomaže Elena Neves (Pataky), jedna od rijetkih poštenih policajki u gradu.
Ilegalne ulične utrke "čeličnih ljepotana" – koje su, barem teoretski, trebale biti glavna tema i razlog postojanja franšize – u petom nastavku su svedene na usputnu digresiju. Režiser Lin je, naime, zaključio da one ograničavaju manevarski prostor scenaristima, odnosno prijete da svaki film sliči prethodnom; slično su zaključili i producenti, te se peti nastavak pretvorio u film o pljački, prilično nalik klasičnom Poslu u Italiji s Michaelom Caineom u glavnoj ulozi. Protagoniste je novi scenarij natjerao da za život zarađuju s automatskim oružjem umjesto volana u rukama. Ipak, najvažnija novina je uvođenje Hobbsovog lika, odnosno bivšeg kečera Dwayne "The Rock" Johnsona, kojemu bi Brzi i žestoki 5 trebali pomoći da ispuni svoj potencijal Schwarzeneggerovog nasljednika na mjestu najveće akcijske zvijezde. Mišićavi i markantni Vin Diesel, jedan od zasad još uvijek neuspjelih pretendenata na isto prijestolje, vrlo dobro funkcionira u srazu sa svojim suparnikom, pogotovo u sceni kada jedan na drugom demonstriraju tabatorske vještine, i nakon koje gledatelj zaboravi da Diesel, suočen s ne baš produhovljenim dijalozima scenarista Chrisa Morgana, ne mora uvijek biti uvjerljiv glumac.
Zahvaljujući sudaru dvojice mačo-kolosa, s čijim se bicepsima Paul Walker ne može mjeriti, nominalni protagonist O'Conner je stavljen u treći plan, a slično važi i za ženske likove koje se uglavnom vuče poput vreće kamenja i koji uglavnom služe za ukras. To, naravno, ne mora biti tako loša ideja, a za što je primjer scena kada Gil Gadot, nekadašnja Miss Izraela, prošeta plažom u bikiniju. Iako je scenarij pretrpan klišejima i jeftinim trikovima (poput šokantnog obrata na kraju koji najavljuje novi nastavak), u njemu bi oni koji traže neko dublje značenje, ako se baš potrude, mogli pronaći slavljenje obiteljskih vrijednosti, ali i veličanje socijalizma, i to onog marksističkog predznaka (Domova ekipa, motivirana neimaštinom i organizirana po načelu društvene jednakosti, kreće u "eksproprijaciju eksproprijatora", koga čuva korumpirana policija kao "oruđe nasilja u rukama vladajuće klase"). U filmu zadovoljštinu mogu pronaći i poklonici današnjeg američkog predsjednika, s obzirom da u Brzima i žestokima 5, kao i u stvarnom životu, predstavnici njegove administracije prave zaokret u odnosu na njegovog barbarskog prethodnika, odnosno prakticiraju civilizirana načela poput mirnog rješavanja sporova, poštovanja suvereniteta drugih država i prava najgorih zlikovaca na život i pošteno suđenje. Iako će gledatelji takve detalje neće lako prepoznati ispod hrpe rutinskih sadržaja koji Brze i žestoke čine konfekcijskim proizvodom, peti film je dovoljno dobar da se zbog njega neizbježni šesti nastavak ne mora čekati sa strepnjom koju izaziva većina današnjih holivudskih blockbustera.
OCJENA: 6/10