Foto: Nina Đurđević
Na konferenciji za novinare 11. Festivala 25 FPS, organizatori i izbornici Marina Kožul, Mario Kozina i Sanja Grbin predstavili su cjelokupni program cijenjene međunarodne manifestacije koja će od 24. do 27. rujna u kinu SC prikazati nazanimljivije od eksperimentalnog, inovativnog i umjetničkog filma. Nakon zagrebačka četiri dana, izbor iz programa Festivala prikazat će se u riječkom Art-kinu Croatia u ponedjeljak i utorak, 28. i 29. rujna. Ulaz na sve projekcije i događanja Festivala 25 FPS je slobodan.
U natjecateljskom programu će se naći 27 filmova podijeljenih u 6 programa, koji će se svakodnevno prikazivati u večernjim terminima u kinu SC. Klasične primjere eksperimentalnog filma gledat ćemo u najnovijem filmu, found footageu Petera Tscherkasskog The Exquisite Corpus, materijalno-apstraktnom filmu Bdijenje Erica Stewarta ili nadrealističko-asocijativnom Lelujave krošnje Ferna Silve.
Rodni hibridi, kojima je 25 FPS sklon od samoga početka, ogledaju se u animacijama, što čini gotovo trećinu natjecateljskog programa. Izdavajamo hrvatske filmove Kraj Tomislava Šobana koji se referira na hrvatsku filmsku avangardu 60-ih i antifilm iz pozicije animacijsko-softverskog jezika, i Tu tamo Alexandera Stewarta koji interpretira naslijeđe apstrakcije iz umjetničko-grafičke i turističko-doživljajne vizure.
Uz hrvatske filmove u konkurenciji, u programu Refleksi prikazat će se dva filma: prvi dio trilogije Ova žena se zove Jasna Nicole Hewitt i dokumentarni esej Igora Grubića Spomenik. Oba su iznimno politički intonirana i bave se istraživanjem života socijalizma u tranzicijskoj sadašnjosti.
O pobjednicima će odlučivati žiri kritike Jelena Pašić, Dragan Rubeša i Ante Jerić, te tročlani Veliki žiri Anouk De Clercq (filmska autorica), Jonathan Pouthier (filmski programer Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Centru Pompidou u Parizu) i Mark Toscano (filmski autor, kustos i restaurator pri Akademijinom filmskom arhivu u Los Angelesu).
Klasici filmske avangarde i uzbudljivi radovi suvremenih umjetnika iz programa Žiri predstavlja od petka do nedjelje gledajte u stalnom terminu – u 16.00 sati u kinu SC. Program Gledanje u mraku bavi se tamom koja nastupa kada se na platnu pojavi crna, a ono što gledamo i ono što osjećamo stapa se u jedan, beskonačan prostor. Autorica programa je Anouk De Clercq, belgijska umjetnica. Mark Toscano pripremio je niz restauriranih fantazmagoričnih vinjeta koje potpisuju Stan Brakhage, Chick Strand, Robert Nelson, Fred Worden i mnogi drugi. Program je podnaslovljen kao Tema/Varijacija/Transupstancijacija, a nudi zadivljujuće vizualno iskustvo.
Kino bez filma – tema ovogodišnjih performansa Expanded Cinema, čiji su performansi konceptom odmaknutiji od dosadašnjih i inspirirani filmom bez filma, odnosno filmovima koji ne nastaju korištenjem uobičajenih dispozitiva za projekciju ili proizvodnju slike ali upućuju na filmski doživljaj i iluziju kina. Uvod u ovogodišnji koncept i prvo festivalsko događanje je humoristično-kaotično kino-predavanje i performans Open Core francuskog novomedijskoj arheologa Juliena Mairea koji će u četvrtak u 18.00 u MM centru dati uvodnu lekciju iz autopsije koncepata pokretne slike, koje će objašnjavati kroz pokušaj rastvaranja njihove jezgre i prebacivanja u neke druge, čudnovate i samo naizgled neprimjerene medije.
Dok se Expanded Cinema program bavi filmom bez filma, Festival se otvara posvetom filmu, filmofiliji i čaroliji tamne komore – The Exquisite Corpusom Petera Tscherkasskog. Velikan svjetskog eksperimentalnog filma osobno će predstaviti onirično-ekstatičnu posvetu softcore žanru i materijalnoj prirodi filmskog rada te održati kino-predavanje.
Sve detalje i cjelokupni program Festivala 25 FPS možete provjeriti na njihovim službenim stranicama.