Moj TV - TV Program za 200+ kanala
Radio Box


Gledali smo: Srpski film
Malo koje se ostvarenje može pohvaliti time da je izazvalo tako oštre reakcije, i to najčešće među ljudima koji ga nisu, a vrlo često ni nemaju namjere pogledati

Gledali smo: Srpski film

Piše: Dragan Antulov

SRPSKI FILM
uloge: Srđan Todorović, Sergej Trifunović, Jelena Gavrilović, Katarina Žutić, Slobodan Beštić, Ana Sakić, Lena Bogdanović, Luka Mijatović
scenarij: Aleksandar Radivojević, Srđan Spasojević, Maja Stanošević
režija: Srđan Spasojević
proizvodnja: Contra Film, Srbija, 2010.
trajanje: 110 '

Uskoro bi se trebala obilježiti 100. obljetnica Rađanja nacije, jednog od najvažnijih ostvarenja u povijesti filmske umjetnosti, bez čijeg utjecaja se taj medij u suvremenom obliku jednostavno ne može zamisliti. Međutim, dok je filmofilima prva asocijacija na taj naslov njegova umjetnička vrijednost, široj javnosti su to stoljeće kontroverzi oko danas neprihvatljivog i eksplicitno rasističkog sadržaja. Cinici bi rekli da nešto slično čeka i Srpski film. Dok je nezahvalno prognozirati o sudbini nekog filmskog naslova za sljedećih stotinu godina, sada se definitivno može reći da je, barem kada su u pitanju trenutne vremenske koordinate, Srpski film jedno od najrazvikanijih ostvarenja ne samo srpske,  nego i možda i svjetske kinematografije. Malo koje se ostvarenje može pohvaliti time da je izazvalo takvu famu, odnosno tako oštre reakcije, i to vrlo često među ljudima koji ga nisu, a vrlo često ni nemaju namjere pogledati.

Protagonist filma je Miloš (Todorović), nekadašnja muška porno-zvijezda koja danas živi kao obiteljski čovjek, a idilu koju čine brižna supruga Marija (Gavrilović) i prekrasni sin Stefan (Mijatović) kvari jedino nedostatak financijskih sredstva. Kada Miloša kontaktira njegova bivša kolegica Lejla (Žutić) i ponudi mu da svoje talente još jednom koristi u "specijalnom projektu", Miloš nevoljko pristaje. Iza projekta stoji tajanstveni Vukmir (Trifunović), koji tvrdi da za račun stranih naručitelja nastoji snimiti "umjetnički porno" u kome bi Miloš trebao nastupati, a da prethodno ne zna o kakvim je scenama riječ. Već prilikom snimanja prvih scena Miloš sa užasom spozna da jedna od scena sadrži lik djevojčice, no ta nelagoda ne predstavlja ništa u usporedbi sa neočekivanim i neopisivim strahotama koje Miloša čekaju u sljedećih nekoliko dana.

I zagovornici i protivnici filma slažu se da je u tehničkom smislu riječ o izuzetno kvalitetnom ostvarenju

Srpski film sve koji su ga gledali – i one koji to ne žele, niti bi trebali – obično dijeli u dvije grupe - one koji ga smatraju remek-djelom i one koji ga smatraju najgorim komadom celuloida ikada napravljenim, s time da ima vrlo malo onih čiji su stavovi "negdje između". Ono što je zanimljivo jest da i zagovornici i protivnici Srpskog filma obično dijele mišljenje kako je u čisto tehničkom smislu riječ o izuzetno kvalitetnom ostvarenju koje resi vrhunska režija Srđana Spasojevića  i u strukturnom smislu prilično kvalitetan scenarij Aleksandra Radivojevića.

Ono što je izvor svih sukoba i kontroverzi jest, kao u slučaju Griffithovog filma, problematični sadržaj. Svima koji čitaju ove redove neposredno nakon što su se vratili s višegodišnjeg boravka na pustom otoku obvezno je reći kako Srpski film sadrži scene, koje najblaže rečeno, nije preporučljivo gledati na prazan želudac. Izrazi kao "snuff", "sadizam", "sodomija", "silovanje", "pedofilija", "incest", "mučenje" i "nekrofilija" daju samo blagu predodžbu što čeka gledatelje kada se suoče s time da su neki od najekstremnijih oblika ljudske psihopatologije prikazani – dijelom zahvaljujući dobrim specijalnim efektima -  na najeksplicitniji mogući način. Čak i najprekaljeniji ljubitelji i poznavatelji "torture porna" će ostati "paf", a o tome što čeka one malo manje iskusne i osjetljivije dušice je bolje i ne razmišljati.

O Srpskom filmu se, naravno, pričalo i pisalo više nego i o jednom filmu u posljednje vrijeme snimljenom na ovim prostorima. Iz sveg tog opusa – koji uključuje i blog-eseje u kojima jedan od prijatelja autora nastoji detaljno objasniti "što je pjesnik htio reći" – se iskristaliziralo nekoliko mogućih objašnjenja zašto je taj film snimljen. Najjednostavnije i najpovršnije objašnjenje jest da su autori na ekran jednostavno istovarili najbolesnije dijelove vlastite psihe, odnosno da je Vukmir s pokušajima da ih zabilježi na kameri njihov alter ego; druga objašnjenja Srpski film tumače kao lukavu provokaciju, odnosno da su ekstremni sadržaji obični larpurtartizam, odnosno ubačeni radi namjernog stvaranja kontroverze koja bi autorima dala publicitet i kartu za Hollywood.

Film će gledatelje natjerati na razmišljanje, barem one koji nakon gledanja ne odu povraćati

Naravno, pojavit će se i oni koji će dati za pravo autorima kada tvrde da je Srpski film ništa drugo do svojevrsni protest, odnosno odraz žalosnog stanja Srbije ispod čije "novokomponovane" euro-demokratske glazure i dalje vreba iskonsko zlo koje je glavu diglo 1990-ih. U filmu se, ako se netko baš želi potruditi, može pronaći i suprotni, odnosno nacional-konzervativni "spin" koji strahotne prizore predstavlja kao posljedicu gubitka srpskog nacionalnog ponosa, identiteta i tradicije koje je zamijenilo robovanje trulom i izopačenom Zapadu. Srpski film dozvoljava ta različita tumačenja koja ni ne moraju isključivati jedno drugo, a upravo je ta višeznačnost i bogatstvo sadržaja jedna od karakteristika prave umjetnosti. Ovo ostvarenje će gledatelje natjerati na razmišljanje – barem one koji nakon gledanja ne trče u zahod. Radi povraćanja.

Sve gore navedeno, dakako, ne znači da je Srpski film u onom "čistom tehničkom" smislu savršen. Neke od "problematičnih" scena – poput one nakon koje Vukmir oduševljeno promovira novi "žanr" - su problematične ne zbog svoje šokantnosti, koliko zbog toga što se događaju prerano, odnosno što je gledatelj već "imuniziran", pa mu neke od kasnijih scena nasilja i izopačenosti ne izgledaju kao nešto posebno, odnosno ono što bi trebalo biti uznemirujuće postaje dosadno, groteskno, pa i smiješno. To bi se moglo reći i za rasplet, gdje gledateljima uistinu neće biti teško predvidjeti "šokantne" obrate.

Efektnost inače inteligentno zamišljenog scenarija na trenutke kompromitiraju i ne baš najproduhovljeniji dijalozi, a pogotovo kada ih izgovara Trifunović, koji je daleko manje raspoložen od Todorovića. Ipak, možda najveći nedostatak ovog ostvarenja jest u karakteristikama ljudske prirode odnosno neumitnim budućim pokušajima da ga se nadmaši sa nečim "žešćim". Možemo se, barem neko vrijeme, tješiti da je malo vjerojatno da će neki od tih pokušaja nositi naslov Hrvatski film.

OCJENA: 8/10

 

Komentari
Neregistrirani korisnik (nemate pravo komentiranja)
 
  • #27
    0 0
    Beno beno @ 19.9.2010. 10:19

    Ljudi, ne trkeljajte nego pogledajte film i recite SVOJE misljenje. Digli ste hype kao da je rijec o pravom snuffu! Ako vam se svidi - super, ako vam se ne svidi - opet super.

    Nitko ne trazi od vas da odete na mars, to je samo film zaboga.

  • #26
    0 0
    gordan gordan @ 18.9.2010. 23:50
    Vrlo tupavo generaliziranje. Osim toga ovdje je tema film a ne četnici i ustaše.
  • #25
    0 1
    FRXI frxi @ 18.9.2010. 23:14
    ovo bi pogledo samo retardiran a i napravili su ga retardirani i umno poremeceni.ovo pokazuje i dokazuje kakvi su srbi ustvari - da su bolesnici , manijaci divljaci i ko zna sta jos.Kad su te bolesti mogli snimit onda covjek ne moze ni zamislit sta su u stanju uradit a da ne pricamo sta su u predhodnom ratu uradili...
  • #24
    0 0
    babel babel @ 18.9.2010. 22:44
    Godard,svaka ti cast,mene si ubedio,ovaj film sigurno necu pogledati.Na osnovu par trajlera i nekoliko kritika sklopio sam sliku o ovom "remek delu"-izdrkavanje na filmsku traku!Opet je sve stvar ukusa,ali opet ponavljam -izdrkavanje kao sto su filmovi Rane i sljam od nastavaka Mi nismo andjeli.Mislim da ce vise ostati upamcen po reklami nego po sadrzaju :o)
  • #23
    0 0
    Godard godard @ 15.9.2010. 4:58

    Kada bi Srpski Film i pokušali da shvatimo kao metaforu stanja u ove dvije države. Tada bi Miloš predstavljao narod koji visoka politika vuče za jaja, pardon, nos. Je li tako?Međutim Miloš živi u prejebeno dobroj kući koju sam već opisao kao Blakes Carrington bachelors pad!Ovaj narod, a bome ni onaj tamo preko u Zerbija definitivno u većoj mjeri ne živi u takvim kućerdama sa ogledalom preko cijelog zida "kupatila"!!!!!Znači, ovaj film ni da ga postaviš naglavačke ne može da se prodaje kao muda pod bubrege, pardon, pod metaforu!Zapravo, hoću još jednom da kažem, film je besciljno iživljavanje i nipošto ne zavređuje bilo kakvu visoku ocjenu nekog ozbiljnijeg kritičara.To šta su efekti da ti se pakšu smrzne i to šta je sniman RED digitalkom i šta ima sliku da ti jaja otpadnu, šta je editiran boli glava i ima opaki soundtrack naprosto nije dovoljno da ga se diže u nebesa.Ako ne izgleda ko govno, ono barem smrdi na govno. A ako smrdi, da ga jebeš burazeru....GOVNO JE Dakle ako Aleksandar Radivojević u svojim ispadima glorificira nekakve trećerazredne death metalce imena Zaklana Čeljad koji "pjevaju"(čitaj škrguću) pjesmu koja se zove Panonski Govnar i u toj pjesmi čoveku koji je napisao neke od najljepših balkanskih balada vade bubrege na raznorazne načine, te ako Radivojević takvu pjesmu opiše kao "ljubav prema mržnji" i oduševljeno u duhu najobičnijeg drkoša s one strane Drine snimi video spot. Onda je Radivojević, prosto je ko pasulj, bolestan čovjek.Jebiga, njegovu ideju si nazvao originalnom, uvrnutom, hrabrom, atmosferičnom i dojmljivom a moje proizišle iz njihovih bolesnima.

    Pa zar ne uviđaš koja si ti SILA OD ČOVEKA! Pa naučio si štivo od prvog čitanja da znaš da sam ponosan na tebe Care....

Pogledaj sve komentare (27)
Povezane vijesti
Najnovije vijesti

Postavke privatnosti  •  Oglašavanje  •  Impressum  •  Kontakt  •  Uvjeti korištenja  •  Za Webmastere  •  Facebook  •  Twitter
© 2008 - 2020 Moj TV Portal d.o.o. | mojtv.hr - mojtv.net - tv spored Moj TV - TV Program za 200+ kanala