Gledali smo: Daybreakers
subota, 10. travnja 2010.
Malo je žanrovskih ostvarenja koja su kao Daybreakers šašavo zabavna, a istovremeno znaju stimulirati i neka ozbiljna razmišljanja
Piše: Dragan Antulov
uloge: Ethan Hawke, Willem Dafore, Claudia Karvan, Sam Neill, William Dornan, Isabel Lucas
režija: Nicholas Spierig & Peter Spierig
proizvodnja: Lionsgate, SAD/Australija, 2009.
trajanje: 98 '
Ako je suditi po globalnoj histeriji koju je izazvao Sumrak, teško da išta može biti cool kao što to mogu biti vampiri. Druga ostvarenja vampirskog žanra, pak, sugeriraju kako svakodnevnica – ili, preciznije rečeno, svakonoćnica – Djece noći baš i nije tako glamurozna i bezbrižna kao što se čini na prvi pogled. Među ostvarenjima koja pokušavaju prikazati manje atraktivne aspekte vampirske egzistencije se ubraja i australski film Daybreakers koga su režirala braća Nicholas i Peter Spierig.
Radnja je smještena u 2019. godinu, odnosno u svijet u kojem je globalna pandemija većinu stanovništva pretvorila u vampire. Vrli novi svijet čiji su stanovnici besmrtni i vječno mladi, međutim, ima jedan ozbiljan problem – broj ljudi se tako drastično smanjio da više jednostavno nema krvi s kojima bi se hranili. Među vampirima koji pokušavaju pronaći rješenje tog problema je znanstvenik Edward Dalton (Hawke) koji radi na projektu umjetne krvi za korporaciju na čijem je čelu beskrupulozni Edward Bromley (Neill). Znanstvenikove napore potiče i sve primjetnija kriza zaliha krvi zbog koje sve veći broj vampira, mučen neutaženom žeđi, "regresira" u agresivna šišmišolika stvorenja. Dalton, koji istovremeno nastoji očuvati preostalu šačicu ljudi od potpunog istrebljenja, dolazi do iznenađujućeg otkrića koje može potpuno promijeniti svijet.
Snimljen s relativno malim budžetom, Daybreakers je u glumačkoj ekipi imao par prestižnih imena, ali se ne može pohvaliti nekim naročito pamtljivim ulogama. Ono što, pak, najviše imponira kod ostvarenja braće Spierig jest trud uložen u to da se futuristički vampirski svijet učini što "realnijim", odnosno prikaže kako bi u njemu trebale funkcionirati društvene institucije kao obitelj, ekonomija, država, vojska, kultura i mediji. U tome su Spierigovi bili prilično domišljati, stvorivši dosta efektnih i groteskno humorističkih scena. Naravno, vampirski film ne bi bio vampirski film da nema masovnog prolijevanja krvi kao i hrpe prilično spektakularnog nasilja i akcije vezanih uz susrete vampira s ljudskim "čudovištima". Iako opći dojam pomalo kvari ne baš previše uvjerljiva deus ex machina završnica, Daybreakers zaslužuje preporuke. Jedan od razloga za njih i taj što u njegovom vampirskom svijetu braće Spierig nije teško prepoznati odraz današnje stvarnosti, odnosno civilizacije koja se, lišena ključnih resursa, doima neugodno krhkom. Malo je žanrovskih ostvarenja koja su kao Daybreakers šašavo zabavna, a istovremeno znaju stimulirati i neka ozbiljna razmišljanja.
Ocjena: vrlo dobro
---------------------------
patološki slučaj
loše
podnošljivo
solidno
vrlo dobro
izvrsno
remek djelo
Komentari (8)