Djevojka s bisernom naušnicom (2003)

Girl with a Pearl Earring (Originalni naziv)

drama povijesni biografski

Adaptacija prema istoimenom romanu o nastanku jedne od najpoznatijih slika J. Vermeera

 
Režija: Peter Webber
Scenarij: Olivia Hetreed, Tracy Chevalier
Uloge: Colin Firth, Scarlett Johansson, Tom Wilkinson, Judy Parfitt, ...

Filmografija

Nizozemska, 17. stoljeće. Slikar Johannes Vermeer (C. Firth) po narudžbi mecene započinje rad na slici čiji mu je model njegova mlada, lijepa i darovita sluškinja Griet (S. Johansson). Između slikara i modela ubrzo se razvija međusobna naklonost, no on je oženjen i ima mnoštvo djece, te ovisi o punici u čijoj kući živi i svom dobrom glasu...

Debitantski film Britanca Petera Webbera adaptacija je i u nas prevedenog istoimenog romana britanske Amerikanke Tracy Chevalier, velike ljubiteljice djela Johannesa Vermeera, koja je u romanu izmaštala priču o nastanku jedne od najpoznatijih Vermeerovih slika, Djevojke s bisernom naušnicom, poznate i pod naslovom Djevojka s turbanom, naslikane vjerojatno negdje između 1665. i 1667. godine. Kako se o Vermeerovom životu i radu malo zna, ne mnogo više od toga da je najveći dio života proveo u rodnom primorskom gradiću Delftu, u kući punice rentijerke s čijom je kćeri imao jedanaestoro djece, spisateljica je pretpostavila da je slika nastala po narudžbi raspojasana umjetnikova mecene koji se zagledao u sluškinju u domu Vermeerovih (čije je postojanje također samo pretpostavka) te zatražio od slikara da portretira senzualnu djevojku. Rafiniranošću i finom ironijom u pristupu mogućoj relativnosti u odnosu erotskog i pornografskog spisateljica Tracy Chevalier i scenaristica Olivia Hetreed znakovito su se odmakle od danas prevladavajućeg seksualnog konzervativizma. U glavnoj ulozi je uvijek dojmljiva S. Johansson (Izgubljeni u prijevodu, Završni udarac, Crna Dalija), a Vermeer tumači uobičajeno sugestivni C. Firth (Valmont, Zapravo ljubav, Ponos i predrasude). Redatelj Webber, uz dragocjenu podršku renomiranog portugalskog snimatelja Eduarda Serre (za rad na ovom filmu dobio je Europsku filmsku nagradu), svaki kadar filma komponira kao sliku na tragu nizozemskog, a posebno Vermeerovog slikarstva 17. stoljeća, pri čemu je uporaba svjetla u kreiranju ozračja upravo briljantna. Uz izniman vizualno-dizajnerski sloj djela (film je bio nominiran za Oscara za najbolju fotografiju, scenografiju i kostimografiju), ono što će gledatelje najviše fascinirati jest rijetko suptilan erotski odnos Griet i Vermeera. Njih dvoje su prirodni ljubavni odabranici jedno za drugo, no složeni uvjeti ostvarenje njihove ljubavi čine nemogućom.
Webber s velikom senzibilnošću prikazuje najintrigantniji mogući erotski odnos, onaj u kojem sudionici snažno slute međusobnu privlačnost i srodnost srca i duha, ali iz nekog razloga erotsko ostvarenje izostaje, a upravo to izostajanje stvara najrafiniranije i najuzbudljivije emocionalno-erotske trnce. Griet i Vermeer pri tom imaju 'zamjenske' partnere, on suprugu, ona dečka, koji im ne služe samo kao puka seksualna supstitucija, nego je očito da spram njih gaje i neke finije osjećaje. Kad se tom erotskom četverokutu dodaju likovi Vermeerove punice i mecene koji je bacio oko na Griet, kao i lik ljubomorne Vermeerove kćerkice, stvara se složena i iznimno poticajna mreža suodnosa. Uz oskarovske nominacije, film je dobio i dvije za Zlatni globus - u kategoriji najbolje dramske glumice (S. Johansson) i originalne glazbe (Alexandre Desplat), a sjajna fotografija Eduarda Serre nagrađena je i na festivalu u San Sebastianu.

Komentari (2)

Foto