Proces (1962)

Le procès (Originalni naziv)

drama

Slobodna adaptacija Orsona Wellesa istoimenog romana Franza Kafke

 
Režija: Orson Welles
Scenarij: Orson Welles, Pierre Cholot, Franz Kafka
Uloge: Anthony Perkins, Jeanne Moreau, Orson Welles, Elsa Martinelli, ...

Filmografija

Realizirana u produkciji Alexandera Salkinda (Tri mušketira), intrigantna egzistencijalna drama s elementima fantastike i trilera u režiji glasovitog Orsona Wellesa (Građanin Kane, Veličanstveni Ambersonovi, Dodir zla) uspjela je slobodna adaptacija znamenitog istoimenog romana češkog pisca Franza Kafke.

Plahog i povučenog bankovnog službenika Josefa K. (A. Perkins) netko je oklevetao, te su ga jednog jutra probudila dvojica policajaca (R. Delfosse i J-C. Rémoleux) koji su mu upali u stan. Rekavši mu samo da je uhićen, ali ne i pod kojom optužbom, policajci su priveli prestrašenog Josefa. Sve se dodatno pogoršalo kad mu je kao branitelj dodijeljen grubi i cinični odvjetnik Albert Hastler (O. Welles), čovjek koji Josefu nije ulijevao nimalo nade u mogućnost pozitivnog rješenja njegova procesa. Još uvijek ne znajući zbog čega je uhićen i priveden, zabrinuti Josef se počeo pitati nije li možda ipak zbog nečega kriv, odnosno da moguće nije sasvim nedužan. Dok je preispitivao svoj odnos sa susjedom prostitutkom Marikom Burstner (J. Moreau), te kroz razgovore s Hastlerovom ljubavnicom Leni (R. Schneider) i sa sudskom čistačicom Hilde (E. Martinelli), Josef je postajao sve opsjednutiji mogućnošću da je nečim ipak zaslužio ovakvu sudbinu.

Film je osim na pariškoj željezničkoj postaji Gare d´Orsay velikim dijelom sniman i u Zagrebu, na Velesajmu, pred katedralom i na savskom nasipu, a manjim i u Dubrovniku. Welles sjajno koristi prirodnu i zadanu scenografiju, pa prepoznatljive zagrebačke vedute i kubusi velesajamskih zgrada dodatno naglašavaju ozračje tjeskobe, paranoje, izgubljenosti i nemoći pojedinca suočenog sa svemoćnim totalitarnim sustavom.

U vrijeme premijere "Procesu" se neopravdano prigovaralo da nije uspio sugestivno na ekran prenijeti uznemirujuću društveno-kritičku razinu Kafkina djela, najmračnije i najpesimističnije piščeve proze objavljene nakon njegove smrti 1925. godine, a Welles je pomalo ironično u obrani svog projekta tvrdio da je riječ o najljepšem filmu koji je ikad snimio.

Pored impresivnog vizualnog prosedea cjeline, za koji je zaslužan snimatelj Edmond Richard (Diskretni šarm buržoazije, Fantom slobode), čest suradnik Luisa Buñuela, "Proces" odlikuju iznimno sugestivna i atmosferična režija, izvrsna scenografska uporaba frojdovskim klaustrofobičnim i snolikim konotacijama obilježenih velikih zatamnjenih prostora, stubišta i predvorja, ekspandirajući ugođaj egzistencijalne nelagode i predodređenosti na tragičan kraj, te dojmljive glumačke interpretacije. U glavnoj ulozi nastupa A. Perkins (Prijateljsko uvjeravanje, Zimska ubojstva), koji je zahvaljujući potisnutoj seksualnosti i ovdje kao i u Hitchcockovu "Psychu" ostvario odličnu rolu. Uz Wellesa njegove su partnerice velike europske glumice J. Moreau (Lift za gubilište, Jules i Jim), R. Schneider (Bazen, Sissi) i E. Martinelli (Hatari!, Deseta žrtva).


Komentari (0)

Foto