Kuća pokraj rijeke (1950)

HOUSE BY THE RIVER (Originalni naziv)

drama kriminalistički

Ubivši služavku razvratni pisac ubojstvo smješta bratu koji mu je pomogao sakriti tijelo

 
Režija: Fritz Lang
Scenarij: Mel Dinelli, A.P. Herbert
Uloge: Louis Hayward, Jane Wyatt, Lee Bowman, Dorothy Patrick, Ann Shoemaker, ...

Filmografija

Izvrsna gotička noirovska melodrama "Kuća pored rijeke", adaptacija istoimenog romana britanskog prozaika, dramatičara, humorista i pravnika A. P. Herberta, najsumorniji je i najpesimističniji film koji je glasoviti Fritz Lang (Metropolis, Ubojica M, Ministarstvo straha, Zakon linča) režirao u Hollywoodu.

Uspješni pisac krimića Stephen Byrne (L. Hayward) imućan je ali nemoralan i razvratan čovjek oženjen privlačnom i plahom Marjorie (J. Wyatt), s kojom živi u kući pored rijeke. Marjorie je nedavno kao sluškinju zaposlila lijepu Emily Gaunt (D. Patrick), na koju je Stephen bacio oko i kojoj se neprestano udvara. Kad ona jedne mračne noći na njegov pokušaj udvaranja odgovori vrištanjem, Stephen ju u strahu da ne privuče znatiželjnu susjedu gospođu Ambrose (A. Shoemaker) zadavi. Shvativši što je napravio, u pomoć pozove svog brata Johna (L. Bowman) koji mu pomogne da tijelo nesretne djevojke baci u močvaru. John to napravi iz razloga što je zaljubljen u bratovu suprugu, a Stephen ga dodatno motivira lažući mu da je Marjorie trudna. No Stephen zapravo uživa u zločinu koji je počinio, jer mu slučaj ubojstva pruža priliku za reklamiranje svojih starijih knjiga, kao i one koju upravo piše...

Langova iznimna redateljska karijera pojednostavljeno se dijeli na dva razdoblja, ono njemačko do 1933. godine, kad je kao liberal i podrijetlom Židov izbjegao pred nacistima, te američko razdoblje od 1936. do 1956. godine. Lang je sredinom 1930-ih djelovao i u francuskom filmu, a potkraj 1950-ih i u okvirima zapadnonjemačke kinematografije, no najvažnija je djela ipak realizirao u dvama spomenutim razdobljima. Kao izuzetno inteligentan i promišljen autor jedinstvenog opusa, Lang je sve svoje ključne filmove, od eponimnog "Metropolisa" i triju trilera o doktoru Mabuseu, preko antologijskog "Ubojice M" do američke drame "Zakon linča" i ironijskog film-noira "Žena u izlogu", temeljio na nekim naglašenim suprotnostima, točnije u opozicijama javnog i skrivenog, svjetla i tame, racionalnog i iracionalnog, zakona i kriminala te voljnog i sudbinskog.I u snažno moralistički intoniranoj "Kući pored rijeke" Lang se potvrđuje kao majstor u stvaranju djela dojmljive vizualnosti i naglašenog dramskog intenziteta.

Riječ je o ostvarenju koje pored iznimno sugestivne i atmosferične režije imponira i dojmljivom fotografijom šest puta za Oscara nominiranog Edwarda Cronjagera (Cimarron, Nebo može čekat"), izvrsnom glazbom Georgea Antheila (Na osamljenom mjestu) i sjajnim nastupima postave predvođene L. Haywardom (Crna strijela, Deset malih crnaca) i J. Wyatt (Izgubljeni horizont, Džentlmenski sporazum).


Komentari (0)

Foto