Staklena menadžerija (1987)

THE GLASS MENAGERIE (Originalni naziv)

drama

Mladić se pokušava nositi s posesivnom majkom koja nestabilnoj kćeri traži udvarača

 
Režija: Paul Newman
Scenarij: Tennessee Williams
Uloge: Joanne Woodward, John Malkovich, Karen Allen, James Naughton

Filmografija

Godine 1988. nominirana za Zlatni globus u kategoriji najbolje izvorne glazbe, za koju je glasoviti trostruki oskarovac Henry Mancini (Priča o Glennu Milleru, Doručak kod Tiffanyja, Pink Panther) osvojio i nominaciju za nagradu Grammy, te s uspjehom prikazana u konkurenciji festivala u Cannesu, izvrsna psihološka drama legendarnog glumca (Butch Cassidy i Sundance Kid, Žalac) i redatelja Paula Newmana (Harry i sin) adaptacija je hvaljene drame Tennesseeja Williamsa (Tramvaj zvan čežnja, Tetovirana ruža).

Mladi Tom Wingfield (J. Malkovich) emotivan je momak, neostvareni pisac i tvornički radnik koji mašta o bijegu iz obiteljskog doma i koji se sjeća važnijih događaja u svojoj obitelji. Nakon što je njegov otac odavno napustio njihovu obitelj, skrb o svemu preuzela je Tomova otmjena ali autoritativna i odveć posesivna majka Amanda (J. Woodward). Ona uopće ne poštuje planove i želje svoje djece, već želi u potpunosti određivati i kontrolirati njihove sudbine, u tolikoj mjeri da i svijet oko sebe praktički isključivo doživljava kroz živote Toma i njegove mentalno nestabilne i izuzetno osjetljive sestre Laure (K. Allen).

Dok Tom financijski uzdržava obitelj i sve slobodno vrijeme provodi gledajući filmove u jeftinim kinima, Amanda je opsjednuta traženjem prikladnog udvarača za Lauru, koja od svega bježi izoliranjem uz svoju kolekciju staklene menažerije. Kad Tom jedne večeri u goste dovede markantnog Jima O´Connora (J. Naughton), Amanda se ponada da bi upravo on mogao biti dobra prilika za Lauru. Sve će se dodatno zakomplicirati kad se otkrije da je Laura u Jima zaljubljena još od srednje škole, kad se pokaže da je Jim već zaručen i kad Tom odluči otići od kuće...

Uvijek intrigantan i provokativan Williams i u ovom djelu, izvorno napisanom u formi scenarija za istoimeni film Irvinga Rappera iz 1950. i temeljenom na piščevoj kratkoj priči "Portret djevojke u staklu", na sugestivan i dojmljiv način kreira obiteljsku dramu koju nose slojeviti karakteri i njihovi kompleksni odnosi obogaćeni elementima grčke tragedije. Autor plete razmjerno impresivnu tapiseriju u kojoj svaki sukob i otkriće svake male tajne pojačava svijest o destruktivnim unutarnjim obiteljskim mehanizmima koji će neizbježno dovesti do raspada već i inicijalno krhke mikrozajednice, mitske osnovne jedinke američkog društva.

Williamsov predložak Paul Newman režira sigurno i dosta sugestivno, naglasak stavljajući na profiliranje slojevitih karaktera protagonista i njihovih međuodnosa, te na kreiranje efektnog ozračja egzistencijalne tjeskobe i izgubljenosti. Cjelinu nose raspoloženi nastupi zvučne glumačke postave predvođene Newmanovom suprugom i oskarovkom J. Woodward (Tri Evina lica, Gospodin i gospođa Bridge), čiji su partneri J. Malkovich (Carstvo sunca, Opasne veze), K. Allen (Otimači izgubljenog kovčega, Čovjek sa zvijezde) i J. Naughton (Klub prvih supruga, Vrag nosi Pradu).


Komentari (0)

Foto