Pokušavajući osigurati kakvu-takvu egzistenciju, mladi se Malcolm odao drogi i kriminalu što će ga odvesti u zatvor. Ondje će doživjeti preobraćenje nadahnjujući se tekstovima Elijaha Muhammeda (A. Freeman Jr.), prvaka organizacije Nacija islama. Nakon izlaska iz zatvora Malcolm će u Chicagu upoznati svog idola, promijeniti ime u Malcolm X i posvetiti se borbi protiv diskriminacije svojih sunarodnjaka vjerujući da je to moguće isključivo uz pomoć islama...
"Malcolm X" najambiciozniji je film u karijeri afroameričkog filmaša Spikea Leeja. Proslavljen filmom "Učini pravu stvar" (1989) za čiji je scenarij nominiran za Oscara, Lee se 1992. predstavio ekranizacijom života i karijere jednog od najkontroverznijih afroameričkih aktivista u 20. stoljeću. To je Malcolm X (1925.-1965.), rođen kao Malcolm Little, koji se tijekom 1950-ih i 1960-ih nametnuo kao vodeći borac za prava afroameričkog stanovništva emancipacijom kroz islam. O njemu je 1972. snimljen dokumentarni film Malcolm X redatelja Arnolda Perla čiji je scenarij poslužio Spikeu Leeju u radu na vlastitom projektu. Pritom je Leeju kao predložak poslužila i knjiga The Autobiography of Malcolm X Alexa Haleyja, dok se redatelj odlučio za kombinaciju biografske i političke drame nastojeći što plastičnije prikazati ključne metamorfoze u životu svog središnjeg lika.
Za glavnu ulogu je izabrao svog višegodišnjeg suradnika i dvostrukog oskarovca D. Washingtona (Rat za slavu, Dan obuke) koji je upravo u ovom filmu ostvario jednu od svojih najboljih uloga u karijeri. Leejev film plijeni minucioznom karakterizacijom i slojevitim odnosima među likovima nastojeći upravo kroz njih objasniti ključne motive u životnom putu i pozivu naslovnog lika. Uz izvrsnog D. Washingtona u filmu glume i A. Bassett (Tina - Što ljubav ima s tim?, The Rosa Parks Story) zatim A. Hall (Ali, Apokalipsa danas), A. Freeman Jr. (serije One Life to Live i Roots: The Next Generation), D. Lindo (Kućna pravila, Ucjena), a u filmu nastupa i S. Lee. Film je sniman na lokacijama u SAD-u, Južnoafričkoj Republici, Egiptu i Saudijskoj Arabiji, odnosno u Meki što je i kuriozitet projekta.
Efektna fotografija koja spaja crno-bijele kadrove i kadrove u boji djelo je Ernesta Dickersona (Blind Faith, Juice), dok je za kostimografiju nominirana za Oscara Ruth Carter (Amistad, Shaft). Za Oscara je nominiran i D. Washington za najbolju glavnu mušku ulogu, a film je 1992. uvršten u službenu konkurenciju Međunarodnog filmskog festivala u Berlinu na kojem je Denzel Washington proglašen najboljim glumcem.