Hrustaljove, auto! (1998)

HRUSTALYOV, MASHINU! (Originalni naziv)

drama

Satirična priča o neurokirurgu u Staljinovoj Rusiji kojeg optuže za antirežimsku urotu

 
Režija: Aleksej German
Scenarij: Aleksej German, Svetlana Karmalita, Pekke Lehto...
Uloge: Jurij Tsurilo, Nina Ruslanova, Jüri Järvet, Mihail Dementjev, ...

Filmografija

Godine 1998. prikazana u konkurenciji festivala u Cannesu te godinu poslije ovjenčana nagradom Udruge ruskih filmskih kritičara, satirična humorna drama suscenarista i redatelja Alekseja Germana (Kontrola na putu, Dvadeset dana bez rata) prilično je uspjela ekranizacija priče "U sobi i pol" glasovitog ruskog književnika, disidenta i dobitnika Nobelove nagrade za književnost Josifa Brodskog.

Sovjetski Savez pod Staljinovom vlašću 1953. Iza vojnog neurokirurga i nekad alkoholu sklonog generala Klenskog (J. Tsurilo) još je jedan radni dan, nakon kojeg ga vozač (V. Mihailov) vraća doma supruzi (N. Ruslanova), sinu (M. Dementjev) i majci (P. Mjasnikova). S druge strane, servisera kotlova zvanog Idiot (A. Baširov) nakon posla čeka susret sa Staljinovom policijom, što će ubrzo dovesti do toga da na Klenskog padne sumnja zbog sudjelovanja u antirežimskoj "liječničkoj uroti". Kad dozna da tajna služba priprema njegovo uhićenje, Klenski pokuša pobjeći, ali ga uhite na željezničkoj postaji. Obitelj nasilno isele iz stana, Klenskog deportiraju u Gulag, a tijekom deportacije ga siluju...

Nakon studija dramske umjetnosti Aleksej Georgijevič German 1964. je počeo raditi u Lenfilm studiju, isprva kao pomoćnik redatelja a potom i kao samostalan autor. Nakon ratne drame "Kontrola na putu", kojom je 1971. debitirao kao samostalan redatelj, German je šest godina poslije režirao žanrovski srodan naslov "Dvadeset dana bez rata", te 1986. na očevom romanu temeljenu dramu "Moj prijatelj Ivan Lapšin", za koju je nagrađen na Međunarodnom filmskom festivalu u Locarnu. Njegov današnji film je svojevrsni nastavak tog djela na kojem je German zbog nevolja s financijama radio punih sedam godina, započevši ga u vrijeme kad je Sovjetski Savez još uvijek postojao, a završivši zahvaljujući novcu francuskih producenata.

Riječ je o dojmljivom crno-bijelom fotografijom naglašenih kontrasta snimljenom, dugim kadrovima i kamerom u pokretu realiziranom, te angažiranoj, duhovitoj i očekivano subverzivnoj storiji koja koketira i sa slapstick-komedijom, i s trilerom, i s povijesnom dramom. U glavnoj ulozi nastupa izvrsni J. Tsurilo (Kopjejka, Osobni broj).


Komentari (1)

Foto