Nadnica za strah (1953)

LE SALAIRE DE LA PEUR (Originalni naziv)

triler drama avantura

Četvorica europskih pustolova kreću na zahtjevnu i opasnu misiju transporta nitroglicerina

 
Režija: Henri-Georges Clouzot
Scenarij: Georges Arnaud, Henri-Georges Clouzot, ...
Uloge: Yves Montand, Charles Vanel, Peter van Eyck, Folco Lulli, Véra Clouzot, ...

Filmografija

Godine 1953. na festivalu u Cannesu ovjenčana Grand Prixom, pretečom Zlatne palme, i Posebnim priznanjem za glumački nastup C. Vanela, te nagrađena berlinskim Zlatnim medvjedom i nominirana za nagradu BAFTA u kategoriji najboljeg filma, sjajna psihološka triler/drama glasovitog Henrija-Georgesa Clouzota (Gavran, Demoni) impresivna je adaptacija istoimenog romana francuskog književnika Georgesa Arnauda.

Negdje u Srednjoj Americi tijekom prve polovine 50-ih prošlog stoljeća četvorica siromašnih europskih pustolova odluče prihvatiti vrlo zahtjevnu i neugodnu poslovnu ponudu. Žele li se domoći nadnice od dvije tisuće dolara, Korzikanac Mario (Y. Montand), Parižanin Jo (C. Vanel), Nijemac Bimbo (P. van Eyck) i Talijan Luigi (F. Lulli), moraju do nekoliko stotina kilometara udaljenih izvora nafte za tvrtku Southern Oil Company, kojom upravlja Bill O´Brien (W. Tubbs), prevesti dva kamiona s nitroglicerinom. Dok ih put vodi vrlo nekvalitetnim cestama i teško pristupačnim terenom, momci shvaćaju da su se prihvatili možda i neizvedivog zadatka transporta smrtonosnog tereta. Istodobno, svi oni imaju različite planove koje žele ostvariti teško zarađenim novcem, no sa svakim novim prijeđenim kilometrom sve više shvaćaju da možda nikad neće stići na cilj...

Riječ je o jednom od najboljih filmova svih vremena, koji podjednako imponira dramaturškom kompaktnošću i savršenim ritmom naracije koji otkucava poput paklene naprave, kao i suptilnim psihološkim profiliranjem protagonista obilježenih intrigantnim i tjeskobnim egzistencijalnim motivima i socijalnim kontekstom. Djelo čvrste narativne strukture koje funkcionira i kao dojmljiva karakterna studija odlikuju i iznimno efektno gradiranje napetosti, što gledateljeve živce dovodi do ruba pucanja, izuzetno sugestivna režija koja nevjerojatno spretno koristi skučeni prostor kabine kamiona, ekspandirajuće ozračje pesimizma i fatalizma, izvrsna glazba Georgesa Aurica (Praznik u Rimu) i podjednako uspjela fotografija Clouzotova stalnog suradnika Armanda Thirarda (I Bog stvori ženu) te impresivne glumačke interpretacije. Ravnopravni partneri slavnog Y. Montanda (Z, Izbor oružja) su C. Vanel (Drž´te lopova), P. van Eyck (1000 očiju dr. Mabusea, Špijun koji se sklonio u zavjetrinu) i F. Lulli (Estera i kralj).


Komentari (4)

Foto