Piše: Dragan Antulov
POČETAK
(INCEPTION)
uloge: Leonardo Di Caprio, Ken Watanabe, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Ellen Page, Tom Hardy, Cillian Murphy, Dileep Rao, Tom Berenger, Michael Caine
scenarij: Christopher Nolan
režija: Christopher Nolan
proizvodnja: Warner Bros, SAD, 2010.
trajanje: 148 '
U posljednje vrijeme se filmske kritičare u svijetu može podijeliti u dva tabora – u one koji svaki film Christophera Nolana proglašavaju remek-djelom prije nego što je itko imao prilike pogledati ijedan njegov kadar i one koji zbog toga izražavaju zgražanje ili čuđenje. Razlog za to je prvenstveno u tome što je Nolan pronašao ono što predstavlja Svet graal svakog holivudskog filmaša, odnosno reputaciju rijetke zvjerke koja je u stanju "umjetničkim" filmovima steći naklonost kritike isto onako kao što njegova "komercijalna" ostvarenja pune kino-blagajne. Među ovo potonje spadaju dva ostvarenja novopokrenute franšize o Batmanu, shvaćena kao sredstvo kojim Nolan kupuje strpljenje i podršku komercijalnih studija za "osobna", odnosno umjetnički ambiciozna i "intelektualno stimulativna" ostvarenja. Najnoviji "umjetnički" projekt je Početak, SF-triler koji je, začudo, imao prilično dobre rezultate na blagajnama pa se može shvatiti i kao "punokrvni" blockbuster.
Radnja je smještena u blisku budućnost gdje su farmacija, psihologija i tehnologija napredovale dovoljno daleko da omoguće dijeljenje ljudskih snova. Kao i svaka tehnologija, tako i ova omogućuje zloupotrebe – u ovom slučaju je to neovlašteni ulazak u snove svjetskih moćnika iz čije podsvijesti stručnjaci kao što je Dominic Cobb (Di Caprio) iznose najpovjerljivije tajne. Cobba, koji je zbog svojih kriminalnih aktivnosti postao međunarodni bjegunac odvojen od obitelji, japanski tajkun Saito (Watanabe) unajmi kako bi upao u snove Roberta Fischera (Murphy), nasljednika njegovog glavnog poslovnog suparnika. Misija je teža nego obično, jer Saito traži da se u Fischerovu podsvijest umjesto krađe umetne ideja koja bi mogla dovesti do propasti njegovog imperija. Cobb za taj posao okuplja tim vrhunskih stručnjaka, ali će misija svejedno postati teška, i to zbog Mal (Cotillard), Cobbove destruktivne supruge koja stalno vreba iz njegove podsvijesti.
Svatko onaj tko bude tražio nedostatke u Početku na kraju će ih pronaći, ali će za to morati uložiti daleko veći napor nego što je u slučaj s mnogim slično razvikanim holivudskim ostvarenjima. Christopher Nolan još jednom dokazuje kako predstavlja jednog od tehnički najnadarenijih redatelja naše generacije - oboružan visokim budžetom, u Početku prilično efektno i s velikom dozom discipline dočarava svjetove koji istovremeno mogu pripadati i snovima i javi, odnosno u kojima je sve moguće. Ono što je u svemu tome najbolje jest da specijalnim efektima oživotvorene vizije ovdje, za razliku od većine holivudskih ostvarenja, služe zapletu i centralnoj ideji filma, a ne obrnuto. Nolanu, koji je napisao i scenarij, veliku je pomoć uz sjajnu glumačku ekipu dao i skladatelj Hans Zimmer, čiji je soundtrack za Početak jedan od rijetko upečatljivih ostvarenja filmske glazbe u posljednje vrijeme.
Ono što bi Nolanu mogao biti problem jest možda upravo njegov perfekcionizam, koji se kod nekih filmaša vrlo lako može izraziti i kao mrtvačka ozbiljnost, ali hladnoća prikaza radnje i likova. Mnogo ozbiljniji nedostatak, ako se to može nazvati nedostatkom, možda je i u nedostatku originalnosti, odnosno činjenici da su ideje i teme kojima se bavi ovaj film zapravo prilično često obrađivane na filmu.
Gledatelji, čak i oni koji su već zaboravili razvikani Matrix, će doživjeti niz deja vua. Za njega će djelomično biti zaslužan i Leonardo Di Caprio, čiji će se lik teško otresti sličnosti s likom u Otoku Shutter, koga je tumačio samo nekoliko mjeseci ranije. Usprkos svega toga, Početak zaslužuje preporuke; Nolan, čak i kada nije onako dobar kao fama koja se stvori oko njegovih filmova, gledateljima pruža zabavu za osjetila i intelekt na način koji se čini iznad mogućnosti najvećeg broja njegovih kolega.
OCJENA: 8/10