Piše: Dragan Antulov
MJESEC
(MOON)
uloge: Sam Rockwell, Kevin Spacey
režija: Duncan Jones
proizvodnja: Liberty Films/Stage 6 Films, UK, 2009.
trajanje: 97 '
Science fiction se često zna definirati kao "žanr ideja", a kada je u pitanju Hollywood, obično su ideje te koje prve stradaju u scenariju ili budu gotovo zločinački potrošene. Prečesto se dogodi da sjajni koncept postane tek izgovor za demonstraciju nečijeg budžeta za spec-efekte, podloga za izlizane zaplete o buljookim čudovištima ili bezvezne krimi-misterije koje je u stanju riješiti i dijete. Najžalosnije u svemu tome jest da nije uvijek bilo tako. Od kraja 1960-ih do početka 1980-ih Hollywoodu se znalo dogoditi da napravi pametne i zabavne SF-filmove, koji se mogu gledati i cijeniti desetljećima nakon što su trebali izgubiti svu svoju relevantnost. Zašto se, onda, danas ne bi moglo snimiti nešto nalik na Kubrickovu Odiseju? To je pitanje postavio Duncan Jones, britanski redatelj poznat, između ostalog i kao sin Davida Bowieja, a što ga je potaklo da napravi SF-film pod nazivom Mjesec.
Radnja se događa u bliskoj budućnosti kada korporacija Lunar Industries rješava energetsku krizu Zemlje s helijem-3 iskopanim s Mjesečeve površine. Jedan od njenih objekata je baza na tamnoj strani Mjeseca čiji je jedini stanovnik Sam Bell (Rockwell), usamljeni tehničar koji nadgleda robotsku operaciju i vrši eventualne opravke. Iscrpljen monotonijom i samoćom koju su težom učinili i stalni problemi s komunikacijskim satelitima, Sam se raduje isteku trogodišnjeg ugovora i skoro povratku obitelji, ali ga u posljednje vrijeme muče i vizije mlade djevojke. Jedna od njih prilikom rutinskog izleta na površinu izaziva nesreću u kojoj je Sam teško ozlijeđen. Kada se probudi u ambulanti, postaje sumnjičav prema priči o spašavanju i oporavku koju mu je ispričao kompjuter po imenu GERTY (glas Kevina Spaceya) te počne istraživati što se zapravo dogodilo, ni ne sluteći kakvo ga otkriće čeka.
Mjesec je prilikom premijere na prošlogodišnjem Sundance festivalu dočekan s ovacijama, između ostalog i zato što je snimljen za danas teško zamislivu "siću" od nekih 5 milijuna dolara. Usprkos toga, i usprkos toga što je inzistirao na staromodnim maketama umjesto danas obveznog CGI-ja, Jones je uspio stvoriti ne samo uvjerljivi nego i upečatljivi futuristički mikrokozmos u kome besprijekorno čista, održavana i supertehnologijom opremljena baza samo naglašava psihološke i druge probleme u kojima se nalazi protagonist.
Sam Rockwell, glumac čija su specijalnost epizodne i neobične uloge, ovdje je u vrhunskoj formi i vrlo dobro nosi cijeli film. Ali, Mjesec najviše od svega valja pohvaliti zbog inteligentnog koncepta, ali i njegove još inteligentnije primjene kako bi se kroz filmsku priču špekuliralo o psihološkim, etičkim i drugim posljedicama tehnološkog razvoja. Iako je uvijek nezahvalno davati dugoročne prognoze u ovim slučajevima, Mjesec se čini više nego kvalitetnim ostvarenjem koje bi lako moglo dobiti isti onakav status kao klasici žanra kojem odaje počast.
OCJENA: 9/10