Psi od slame (1971)

STRAW DOGS (Originalni naziv)

triler drama kriminalistički

Nakon selidbe u ruralni gradić, mladi bračni par postane ugnjetavan od lokalnih mještana

 
Režija: Sam Peckinpah
Scenarij: Sam Peckinpah, David Zelag Goodman
Uloge: Dustin Hoffman, Susan George, Peter Vaughan, T. P. McKenna, Del Henney, ...

Filmografija

Američki redatelj i scenarist Sam Peckinpah (1925.-1984.) svojim je kontroverznim filmovima, od kojih je zasigurno najpoznatija "Divlja horda" iz 1969., gotovo od početka karijere stjecao status apologeta filmskog nasilja na što je on redovito odgovarao da vizualna brutalnost u njegovim radovima nema svrhu promicanja nasilja već njezine najoštrije osude...

Ugledni američki matematičar David Sumner (D. Hoffman) stiže sa suprugom Amy (S. George) u slikoviti engleski gradić u Cornwallu da sljedećih nekoliko mjeseci dovrši svoju novu knjigu. Amy je podrijetlom iz tog mjesta te njezin povratak odmah izazove pozornost sumještana, posebice njezine ljubavi iz mladosti, Charlieja (D. Henney). On je još uvijek zaljubljen u Amy, pa kad ga David unajmi da s kolegama popravi krov na kući, to mu je prilika da se udvara svojoj bivšoj djevojci. Premda istinski zaljubljena u Davida, Amy je sve nezadovoljnija brakom i suprugovim zanemarivanjem. U takvim joj se okolnostima Charlie pokuša približiti, no kad ga ona odbije, on je, tijekom Davidova odlaska u lov, prisili na seks. Zateknu ih Charliejevi radnici koji, zaprijetivši im oružjem, brutalno siluju nesretnu Amy. Mlada žena zataji što se dogodilo, ali kad u njihovu kuću uskoro stigne Henry Niles (D. Warner) kojeg sumještani optužuju za nestanak djevojke Janice (S. Thomsett), napetost će se pretvoriti u pravu tragediju...

U svjetskoj je kinematografiji teško je pronaći efektnije primjere anuliranja nasilja nasiljem od niske Peckinpahovih filmova. Među njima posebno mjesto ima psihološka drama "Psi od slame" koja je zbog svog sadržaja i dan danas zabranjena u Velikoj Britaniji gdje je snimljena. Što je zgranulo cenzore da ovaj, po mnogima jedan od najboljih Peckinpahovih radova, ni nakon više od trideset godina ne može stići do britanske publike? Raščlanjujući film iz današnje perspektive, odnosno vremena u kojem je svekoliko nasilje jednostavno dio svakodnevice, teško je pronaći suvisao odgovor. No, kontekstualizirajući film u doba produkcije, jasno je da je njegova beskompromisna mješavina nasilja i nasilnog seksa bila isuviše problematična za duh vremena. Scena skupnog silovanja glavnog ženskog lika doista je bolan i uznemirujući filmski izraz, ali je u Peckinpahovoj režiji ostvarena krajnje vješto da bi joj se mogla osporiti poruka i umjetnička snaga. Upravo je takav, idejno kompleksan i kinematografski maestralan, cijeli Peckinpahov film, u kojem su gotovo idealno uravnoteženi priča, napetost, karakterizacija i vizualna dojmljivost.

Fabula je znalački ispričana kroz podužu tenzičnu ekspoziciju, zatim kratak i silovit zaplet te furiozni rasplet pun krvi i pucnjave koji de facto sugerira da i pacifizmu skloni pojedinci u izvjesnim okolnostima postaju zagovaratelji osvete i nasilja. Takvog pojedinca besprijekorno tumači oskarovac D. Hoffman (Kramer protiv Kramera, Kišni čovjek), dok mu izvrsno parira S. George (Tomorrow Never Comes) u ulozi supruge. Film je snimljen prema romanu "The Siege of Trencher's Farm" Gordona M. Williamsa, a svojom se reputacijom nadovezao na tada zahuktali trend proturječnih filmskih radova na temu nasilja i nasilnika (Kubrickova "Paklena naranča", Siegelov "Prljavi Harry"). Sjajno snimljen i montiran, film je zavrijedio i nominaciju za Oscara u kategoriji najbolje izvorne glazbe (Jerry Fielding).


Komentari (0)

Foto